Online PPC reklama zaplavuje dnešní svět. Lze s ní zacílit na konkrétního zákazníka, přizpůsobit ji na míru velkým i malým firmám a pohotově upravovat podle momentálních potřeb. A tak není divu, že se čas od času stane předmětem právních sporů. Na co si dát pozor?
Inzerce na konkurenci
Stále častěji se objevují žaloby kvůli inzerci na konkurenci. V praxi to znamená, že firma A použije v reklamě jako klíčové slovo název firmy B. Když tedy uživatel hledá firmu B, vyskočí mu reklama na firmu A a nezřídka se nechá zlákat, aby uskutečnil konverzi právě tam. Z pohledu PPC systémů nejde o nic zakázaného, české soudnictví však dává zapravdu většinou žalujícím firmám. Cílit na značku konkurence je tedy dost riskantní krok.
Porušení autorských práv
Pozor na autorská práva. S tímto problémem se setkáváme spíš u reklamních bannerů, kdy inzerent například použije fotku, na kterou nemá licenci. A i když budete fotky nakupovat z fotobank, nemusí to automaticky znamenat, že mohou být použity ke komerčním účelům. Z právního hlediska nelze používat ani třeba známé hlášky z filmů nebo texty písní, ač třeba drobně pozměněné, aniž byste získali svolení majitele autorských práv.
Nepravdivá tvrzení
Ještě před několika lety nebylo možné do PPC reklamy dostat superlativy začínající na nej-. Dnes už to sice povolené je, ale může vám to přinést dost problémů. Nesnažte se do reklamy dostat, že jste v nějakém ohledu nejlepší, pokud si nejste stoprocentně jistí, že je to pravda. Nemůžete například tvrdit, že jste největší prodejce dárkového zboží, pokud se toto tvrzení nebude zakládat na pravdě. Jinak se jedná o nekalé soutěžní jednání.
Archivace reklam
Podle zákona o regulaci reklamy je nutné každou reklamní kampaň archivovat po dobu pěti let. Tuto povinnost má zadavatel, nikoliv online marketing agentura. V dynamickém prostředí PPC reklam to bývá dost problém, ale útěchou může být, že pravděpodobnost kontroly v oblasti PPC reklam je mizivá.