Nikdy nebudete pořádně vědět, jak na optimalizace vyhledávače pro e-shopy, jestliže budete stále dokola opakovat tytéž chyby, aniž byste o nich vůbec tušili. Čas, který kvůli nim zbytečně ztratíte, by vás měl trápit dvojnásob. Optimalizace pro vyhledávače dokáže totiž e-shopům zajistit dlouhodobou konkurenční výhodu, nezískáte ji ale ze dne na den. Proto byste si měli být jistí, že postupujete správně a nedopouštíte se nákladných omylů.
Projděte si nejčastější chyby začátečníků i pokročilých e-shopařů a přidejte se k těm, kteří získávají nové zákazníky díky SEO.
Jak na SEO pro e-shopy aneb vyhněte se chybám (věčných) začátečníků
Nejdřív jeden malý testík pro vás. Zkuste odpovědět na následující dotaz:
Kdy je podle vás nejlepší čas začít se SEO u nově spuštěného e-shopu?
Teď možná čekáte, že bude následovat oblíbená fráze o tom, že nejlepší čas je zrovna teď. Nebo že jste s optimalizací pro vyhledávače měli začít už dávno, vlastně takřka okamžitě po spuštění e-shopu.
Otázka je ale tak trochu chyták.
Nejlepší čas začít se SEO je totiž ještě před vznikem e-shopu.
Pokud si budoucí e-shopař neudělá analýzu klíčových slov, na základě které vystaví web, nebo si nevybere dobré technické řešení svého e-shopu, přichází tak od počátku o více návštěv z vyhledávačů i související objednávky
1. Zanedbaná analýza klíčových slov
Analýza klíčových slov by měla vždy předcházet budování struktury e-shopu. Ochrání vás například před špatně pojmenovanými kategoriemi, které neodpovídají tomu, jak lidé vaše produkty vyhledávají.
Nevznikal váš e-shop na základě výsledků analýzy klíčových slov? Může vás uklidit fakt, že rozhodně nejste jediní a stejně postupuje většina e-shopů.
Od počátku zanedbanou nebo zcela chybějící analýzu klíčových slov tak můžeme označit za častou startovní chybu. Jaké jsou ty další?
2. Optimalizaci pro vyhledávače se vůbec nevěnujete
Můžete namítnout, že SEO není zadarmo. Na tvorbu originálních popisků, dlouhé recenze produktů a složitější technické úpravy sami nemáte čas, na najmutí specialistů zase nemáte dost financí. A hlavně návštěvnost můžete získávat také jiným způsobem.
Ano, můžete.
Ale zakomponovali jste do své úvahy také fakt, že SEO přináší dlouhodobé efekty?
Pokud vám dojde kredit na zbožových srovnávačích nebo vypnete PPC reklamu, v ten moment se můžete rozloučit s návštěvností z těchto kanálů. Pokud jste však na svém e-shopu přestali tvořit nový obsah, lidé z vyhledávání budou stále přicházet z odkazů na vaše minulé články a kvalitně vyplněné produktové popisy.
Podobně to platí i pro různá nastavení vašeho e-shopu, jako je třeba dobře vyladěná filtrace produktů.
Z poctivé práce, kterou v oblasti SEO uděláte, můžete těžit už napořád.
3. SEO předčasně odepíšete, protože vám nefunguje
Pokud chcete vidět přínos vašich aktivit v oblasti optimalizace pro vyhledávače, musíte si na první výsledky často počkat i několik měsíců. Jestliže jste ale ve svých aktivitách vytrvali, dokonce i na čekání měli dostatek trpělivosti, a přesto se výsledky nedostavily, je to rozhodně frustrující. Nikoho asi nepřekvapí, když se vám pak v hlavě usídlí myšlenka, že „SEO je k ničemu“.
Neobviňujte ale z vašich nezdarů SEO. Mnohem pravděpodobnější bude, že jste celou dobu dělali nějaké chyby z neznalosti. Často přitom může jít o vyloženě začátečnické chyby. Ty nejtypičtější omyly způsobující, že „SEO vám nefunguje“, najdete rovnou pod následujícími body 3 a 4.
4. Optimalizujete pro vyhledávač, ale ne pro uživatele
Této chyby se dopouští nejčastěji e-shopy, které chtějí dělat SEO, a tak se něj bezhlavě vrhnou. Něco si k problematice nastudují a přitom zjistí, že by měly využívat magickou sílu klíčových slov. Tedy výrazů, které lidé zadávají do vyhledávacího pole, když chtějí najít produkt nebo nějakou jinou informaci.
Namotivovaného e-shopaře se následně zmocní nezkrotná touha přesvědčit vyhledávač, že právě na jeho e-shopu najde vše o vyhledávaném výrazu. Vznikají pak divoké popisky produktů přeplněné klíčovým slovem a jeho nejrůznějšími variacemi. Ti akčnější napěchují klíčovým slovem i titulek, meta popisek a další místa, o nichž se dozví, že by měly klíčové slovo obsahovat.
Chtěli byste snad vy číst text o tom „nejpohodlnějším zahradním lehátku ze všech zahradních lehátek, ve kterém při ležení v zahradě ve vašem novém zahradním lehátku dokonale zrelaxujete“?
Lidé takové texty číst nechtějí. A proto s nimi vyhledávače už dnes rozhodně neoslníte a ani nenapálíte.
5. Začnete zběsile publikovat články, protože vyhledávače mají rády obsah
Jde trochu o opak předchozí chyby.
Dozvíte se, že vyhledávač má rád obsáhlé weby, protože jsou zjevně plné informací, a navíc to na nich žije díky pravidelné aktualizaci obsahu. Což je vlastně pravda. Můžete také dostat radu, že byste měli na webu ukázat, kdo za vším stojí, představit sami sebe a svůj příběh, odhalit zákulisí e-shopu. Protože lidé kupují od lidí. A i to je pravda.
Bohužel si ale o problematice nenastudujete další podrobnosti. Vaše počínání tak na návštěvnost z vyhledávání nemusí mít prakticky žádný vliv. Nejčastějšími příčinami jsou, že:
- vůbec nepíšete o tom, co lidé skutečně vyhledávají,
- ignorujete klíčová slova, např. máte špatně vyplněná nebo chybějící metadata,
- chybí vám obecné povědomí o webovém copywritingu, např. tvoříte texty složené z nekonečně dlouhých odstavců bez jakéhokoliv formátování a nedokážete udržet čtenářovu pozornost.
Články s názvem „Novinky v našem sortimentu – březen 2019“ návštěvnost z vyhledávání rozhodně nepřivábí. Jednoduše proto, že nikdo váš sortiment tímto způsobem nehledá.
Začněte raději tvořit nadčasový obsah. Recenze, návody, nákupní rádce „Jak vybrat…“ nebo srovnání dvou kategorií produktu, např. dřevěný vs. ratanový zahradní nábytek.
Chcete-li si získat konkurenční výhodu také do budoucna, kdy k nám dorazí hlasové vyhledávání, připravte odpovědi na nejčastější dotazy zákazníků nebo vypracujte slovník pojmů z vašeho oboru.
6. Chcete být na prvním místě a nejlépe na ta nejnevhodnější slova
Neustále si kontrolujete pozice. Nejlépe tak, že zadáte do vyhledávacího políčka nějakou důležitou kategorii z vašeho sortimentu. Jako cíl máte jedině první místo neplacených výsledků, ale ejhle – přitom často nejste ani na první stránce.
Cílit na vysoce konkurenční klíčová slova, jako jsou např. župany nebo rychlovarné konvice, se vyplatí většinou pouze těm největším hráčům, kteří mají dostatečně štědrý rozpočet. Tímto směrem byste se rozhodně neměli vydávat. Nejen proto, že je to obtížně dosažitelný cíl, ale taková slova hlavně nejsou ani příliš konverzní. Kdo myslíte, že je víc připravený zakoupit nový kuchyňský spotřebič?
A) Pan Rozmýšlivý, který našel váš e-shop po zadání klíčového slova rychlovarné konvice, nebo
B) pan Rozhodnutý, který přišel na váš e-shop z klíčového slova rychlovarná konvice Sencor 1,7 l D510X?
Chybou je také kontrolovat pozice tím, že výrazy sami zadáváte do vyhledávání. K vyhodnocení vašeho snažení v rámci optimalizace pro vyhledávače existují mnohem spolehlivější metody.
7. Tápete i v tom, jak pracovat s produktovou stránkou e-shopu
Pojmy jako title, meta description, alt tag, nadpis H1 vám nic neříkají nebo jejich tvorbě nevěnujete náležitou péči. To ale musíte změnit, pokud chcete, aby se na vaši produktovou stránku dostávali lidé přímo z vyhledávání.
Základem je porozumět, jak připravit jakoukoli stránku webu tak, aby se dobře umisťovala ve výsledcích vyhledávání. Znalosti už pak stačí doplnit jen o některá specifika pro e-shopy.
Nejdůležitější je název produktu. Ten by se měl objevit v tagu title, třeba společně s brandem vašeho e-shopu. Měl by být také v hlavním nadpise stránky (nadpis nejvyšší úrovně, tj. H1) a objevit by se měl také v URL adrese a v alternativním textu pro obrázky.
Název produktu byste měli uvádět konkrétní a v podobě long-tailového výrazu (jako třeba rychlovarná konvice Sencor 1,7 l D510X). Měli byste vědět, jak sestavit texty k produktům, kategoriím a vyplnit metadata, aby zapůsobily na potenciální návštěvníky i na vyhledávač.
Pozor byste si měli dávat na velikost použitých obrázků. Vyhledávač také dokáže poznat, jestli máte obrázek stejný jako dvacet dalších e-shopů, nebo můžete návštěvníkům v tomto směru nabídnout fotky originální.
Zbavte se i dalších nedostatků
Už jste zvládli všechny nástrahy, které číhají na SEO nováčky? Vaše práce v žádném případě nekončí. Prozkoumejte, jestli neděláte také tyto chyby.
8. Zapomínáte na off-page SEO
SEO pro e-shop není jen o on-page faktorech, tedy úpravách na vašich vlastních stránkách. Budování zpětných odkazů, vedoucích na váš e-shop, je pro posílení pozic ve vyhledávání klíčovou činností, a proto byste se jí také měli náležitě věnovat. Zejména pokud už na e-shopu tvoříte kvalitní obsah. Publikovali jste nový, opravdu užitečný článek? Nezapomeňte jej sdílet na sociálních sítích, odkázat na něj v související internetové diskusi nebo jej zmínit v komentáři u podobného článku, který víte, že dokážete zajímavě doplnit.
9. Máte potíže s rychlostí načítání stránek
Vaše potenciální zákazníky nesmíte znechutit pomalým načítáním stránek. Odejdou dřív, než si myslíte. A pozitivně nezapůsobíte ani na vyhledávače. Dejte si pozor hlavně na různé designové efekty nebo na stránky s dlouhým výpisem produktů.
10. Nemáte mobilní verzi e-shopu nebo se špatně ovládá
Počet online nákupů přes mobilní zařízení rok od roku roste. Mobilní SEO pro vás musí mít opravdu jednu z nejvyšších priorit. Vyladit musíte vše tak, aby člověk dokázal produkt bezproblémově vybrat a nákup pohodlně dokončil přímo z telefonu.
11. Neumíte správně vyhodnotit přínos
Zvládnutá webová analytika je tím, co by vám mělo odpovědět, zda vám SEO přináší kýžené výsledky. Analytické nástroje, jako je Google Analytics, vám umí poskytnout data například o tom, kolik návštěvníků z vyhledávače přichází a kolik u vás utrácejí. Také jak vám vlastní blog nebo odkazy z externích PR článků přispívají k získávání nových objednávek. Klíčové je správně nastavit měření a umět získaná data vyhodnotit. Jedině tak můžete spolehlivě ověřit, zda se vám snaha vyplácí.
12. Najmete si pochybnou agenturu
Na trhu ještě pořád existuje dost SEO šamanů, kteří vám dokážou zaručit, že obsadíte první místo na Googlu i Seznamu hned poté, co vám na e-shopu zapnou SEO. Nejspolehlivější způsob, jak se těmto pseudoodborníkům vyhnout, je získat určité základní povědomí o optimalizaci pro vyhledávače, potažmo celém online marketingu pro e-shopy. Pak vás už nikdo nemůže opít svým pochybným SEO koktejlem.
13. SEO neovládáte, a tak vše delegujete na agenturu
Pokud nebudete nijak spolupracovat, tak ani s pomocí té nejlepší digitální agentury nikdy nedosáhnete takových výsledků, jakých by se dalo docílit. Čím více informací agentuře dodáte, tím můžou být výstupy kvalitnější.
- Vyjasněte, v čem váš byznys spočívá.
- Vysvětlete fungování složitějších produktů.
- Přibližte slang, kterým vaši zákazníci o produktech mluví.
- Zajímejte se a domluvte se, kdo bude tvořit obsah. Agentura nebo někdo z vašeho týmu?
- Pokud obsah necháte tvořit externě, poskytněte vlastní fotografie zboží nebo rovnou půjčte produkt na recenzi.
14. Neodstranili jste ani základní duplicity
Žádná URL adresa na vašem e-shopu nesmí mít stejný obsah s žádnou další URL adresou na vašem e-shopu či jiném webu. Pokud k tomu dojde, je potřeba takovou situaci ošetřit. Nežádoucí duplicity na e-shopech nejčastěji vznikají tehdy, pokud:
- máte špatně nastavené přesměrování, např. váš e-shop se zobrazuje jak na adrese www.eshop.cz, tak na eshop.cz, aniž by zde bylo přesměrování,
- jeden produkt patří do více kategorií a název kategorie je součástí URL adresy, přičemž nepoužíváte kanonizaci,
- máte špatně vyřešené filtrování produktů, kdy na tentýž výpis produktů se dá dostat přes různé URL adresy,
- přebíráte popisky produktů od svého dodavatele.
Výzev v oblasti optimalizace pro vyhledávače je opravdu dost. Přesto řada e-shopů dělá úplně základní chyby a většinou rovnou několik dohromady. A vy už jste nyní o krok před nimi. Víte, na jaké typické chyby začátečníků si máte dát pozor a máte představu, jaké další oblasti je potřeba si pohlídat, abyste z optimalizace pro vyhledávače mohli vytěžit maximum.
A jak jste na tom právě teď? Základem veškerého snažení by vždy měla být analýza klíčových slov. Máte ji pro svůj e-shop dávno zpracovanou, nebo jak dlouho od spuštění e-shopu už fungujete bez ní? Podělte se do komentářů a zkuste připsat i jaký úkol v oblasti optimalizace pro vyhledávače je teď jako první před vámi. Dodá vám to alespoň větší motivaci co nejdřív se na něj vrhnout.