Vadí vám, že se váš vůz neblýská jako nový? Může to mít hned několik důvodů. Možná jste jeho lak škrábli při menší dopravní nehodě, možná mu nelichotily proměnlivé povětrnostní podmínky, kterým byl dlouhodobě vystavován, nebo se na něm už zkrátka projevuje zub času.
Chyba se ale mohla stát už na samotném začátku, chybou lakýrníka. Takové často vznikají v momentech, kdy lakovna nedodrží tloušťku jednotlivých vrstev laku, nebo když nechá povrch nedostatečně dlouho usychat. Stejně tak může být všechno špatně už v samotném základu, a sice při přípravě podkladu a nedodržení některých důležitých kroků. Zcela zásadní je pak sterilita prostředí, v němž se lakuje – to musí být dokonale zbavené nečistot a vybavené kvalitními filtry. Všechny tyto činitele hrají klíčovou roli při lakování karoserií.
Chyby při lakování
Poznat chybu dnes, kdy už vám auto stojí v garáži, není jednoduché a pouhým okem je to prakticky nemožné. Dobře posloužit ale může speciální analýza, jež chybu najde a nabídne řešení k jejímu odstranění.
A jaké že jsou nejčastější chyby lakování? Nesprávnou viskozitou stříkaného laku, technikou stříkání, krátkou dobou na meziodvětrání a špatnou silou vrstev mohou vznikat tzv. „záclonky“, vodní skvrnky, popřípadě tzv. „mráčky“. Na povrchu se mohou projevit i vyvřelinky ředidel či optické nerovnosti typu sůl a pepř či pomerančová struktura. Nepříjemné jsou i tvorby map po ředidlech a stejně tak peroxidové skvrny, případem sama pro sebe jsou pak částečky v bázi laku, které byly způsobeny nečistotami v pracovním prostředí.
Jak z toho ven?
Mnoho z těchto defektů se dá vyřešit s pomocí kvalitního zařízení pro autolakovny, eventuálně rukou šikovného lakýrníka. Ten pak rozhodne, zda postačí daný defekt zbrousit, přeleštit, popřípadě při rozsáhlejším poškození, kompletně přelakovat. V tom případě doporučujeme volit lakovny disponující zařízeními jménem lakovací kabiny. Nástřik v něm je totiž díky přesně rozmístěným a nastaveným lakovacím pistolím nepoměrně přesnější a efektivnější než nástřik klasickou pistolí.