Máte kladný vztah k létání a zároveň toužíte po dobře placené práci? Pak vám nic nebrání v tom, abyste spojili příjemné s užitečným a přidali se do řad obchodních pilotů letounů. Bez licence CPL (A) nelze „lety za úplatu“ provádět. Pokud však příslušnou kvalifikaci získáte, budete moct létat jako velitelé jednopilotních letadel i jako druhý pilot na vícepilotních i velkých dopravních letadlech.
Obchodním pilotem letounů se nestanete ze dne na den. Každá škola létání má na zájemce určité požadavky: celkový nálet min. 150 hodin a doklad o absolvování teoretického kurzu CPL (A), případně potvrzení o absolvování min. poloviny teoretického kurzu ATPL(A).
V praxi to znamená, že začnete licencí PPL(A), tedy kvalifikací pro soukromého pilota letadel. Ještě předtím však není na škodu absolvovat vyhlídkové lety, respektive zážitkové lety známé jako „pilotem na zkoušku“. Pilotování si vyzkoušíte a zjistíte, jestli na to máte.
Soukromým pilotem letounu se můžete stát již poměrně brzy. Minimální věk pro zařazení do výcviku je 15 let. K samostatným letům jsou uchazeči připuštění ve věku 16 let a k závěrečné zkoušce po dosažení 17 let. Podmínkou je také zdravotní způsobilost 2. třídy.
Počítejte s tím, že vás pilotní licence vyjdou na několik set tisíc korun. Za kurz soukromého pilota zaplatíte kolem dvou set tisíc a za licenci CPL (A) cca 50 až 100 tisíc korun (podle typu letadla). Investice se vám však vrátí i s úroky v podobě velmi vysokého platu. Mzda začínajícího pilota se v ČR pohybuje kolem 50 tisíc a zkušenější kapitán si v ČR přijde i na více než 100 tisíc korun za měsíc.
V zahraničí jsou platy pilotů mnohem vyšší. Například piloti německé Lufthansy vydělávají přes 100 tisíc euro ročně. V Číně, kde je obrovský nedostatek kvalifikovaných pracovních sil, některé aerolinky nabízí až 300 tisíc dolarů (cca 7,5 milionu Kč).